maanantai 19. lokakuuta 2015

Markkinointisuunnitelma

TAVOITE: Suunnitella tuotteen ja/tai palvelun markkinointiviestintä kampanija. Kohderyhmän lähtökohdista. Käytää suunnittelun dokumentointiin sopivia sovellusohjemaan ja/tai ohjelmia. Tehdä edustava esitys omaan blogiinsa.

PÄÄTÄ:
Markkinoitava tuote ja/tai palvelu voi olla:
* Toisilla MAVI tunnella alottamasi markkinointiviestintäprojektin tuotteen ja/tai palvelun mainota
* Aiemmin opinnoissasi suunnittelemasi yrityksen (VISU)
* Mangustille markkinointivistintä kampanija
* Merkonomiopinnoille markkinointiviestintä kampanija (SAKKY)

TEHDÄÄN:
Markkinontiviestintäprojketissa toteuttettaan materiaalia seuraaviin medioihin:
* ulkomainonta
* perinteinen mainonta (lehdet, radio, televisio)
* SOME kampanija


TEHTÄVÄ:

TUOTTEEN TAI PALVELUN MARKKINOINTIKAMPANIJA (ei yrityksen)

Tee suunnitelma ajan kanssa ja mietit tarkkaan!
Suunnittele markkinointi niin, että se on vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Vaikka kampanjan kohteena olisi yritys, niin aina ostopäätöksen tekijä on ihminen.

Tee markkinointisuunnitelma

Voit käyttää netistä löytämääsi valmista pohjaa tai kirjoittaa suoraan blogiisi tai tehdä äänitiedoston tai videon. Vastaa kuitenkin vähintään näihin kysymyksiin. Jos olet jo markkinointisuunnitelman tehnyt, ota se esille ja vastaa sen perustella näihin kysymyksiin, tässä järjestyksessä ja dokumentoi suunnitelmasi blogiisi.

1) Mikä on markkinoinnin tavoite? Ilmaise tavoite selkeästi ja tarkasti. Tavoite pitää olla mitattavissa. Mitä haluat markkinoinnilla saavuttaa? Onko tavoitteena 20 uutta myyntiä kahden viikonaikana / lisätä verkkokaupan myyntiä 20 % 31.12. mennessä? Vai mikä?

2) Keitä asiakkaasi ovat? Vähäisiä resursseja ei kannata hajauttaa. Kohde ryhmä kannattaa rajata tarkkaan, silloin markkinoinnin tekeminen on helpompaa. Säästät aikaa ja rahaa, kun kohdennat markkinoinnin kapealle ryhmälle. Ei se haittaa, jos muutkin ostavat. Marsun omistaja ei osta kalanruokaa vaikka tarjous olisi todella edullinen. Erikoistu eri kampanjoiden aikana erityisryhmiin. Yhteen erityisryhmään kerralla, säästät aikaa ja rahaa, sekä sinut huomataan paremmin.

3) Kuinka saavutat asettamasi tavoitteet? Selvitä kohderyhmäsi tarpeet, ongelmat ja tavoitteet suhteessa tuotteeseesi/palveluusi.

a) Miten ratkaiset tuotteella/palvelulla heidän ongelmansa? / Kuinka autat asiakasta saavuttamaan tavoitteensa? / Mitä hyötyä tuotteesta/palvelusta on asiakkaalle? Yritä päästä jollain keinolla asiakkaan saappaisiin ja ajatella asiaa hänen näkökulmastaan.

b) Kuvaile myyntivaltittasi; Mitä osaat tehdä paremmin kuin muut? Miksi tuotteesi/palvelusi on ylivertainen? Mikä on tuotteen/palvelun hyödyistä sellainen, jota kilpailijat eivät tarjoa? Kuinka toimintasi eroaa kilpailijoista? Markkinointiviestinnän tulee kertoa myyntivalteistasi kaikissa kanavissa.

4) Mitä markkinointi keinoja käytät? Mieti miten erityiskohderyhmäsi tavoittaa? Ovatko he missä päin verkossa? Mitä lehtiä he lukevat? Seuraavatko he tiettyä keskustelupalstaa? Kuuntele asiakasryhmää. Valitse markkinointikeinot- ja kanavat sen mukaan 3 – 7 kanavaa.

5) Kuinka tuotteesi/palvelusi asemoituu markkinoille? Kuinka tuotteesi/palvelusi asemoituu markkinoille suhteessa muihin. Minkä asian haluat tulevan yrityksestäsi ensimmäisenä mieleen? Onko yrityksesi maailman huippua, jollakin kapealla alalla? Onko palvelusi jollakin tavalla ainut laatuista?

6) Millainen on tuotteesi/palvelusi luonne? Kuvaile sen arvot ja persoonallisuus. Tiivistä kolmeen neljään sanaan.  Älä käytä loppuun kulutettuja sanoja Luotettava, rehellinen ja edullinen. Esim. eräs siivousalanyritys on määritellyt palvelunsa identiteetikseen aurinkoinen, joka on käytännössä hyväntuulisia työntekijöitä, keltaisia työvaatteita ja aurinkoista ilmettä markkinointiviestintämateriaaleissa.


Jos on vaikeaa keksiä yrityksen persoonallisuutta, aloita miettimällä millainen yrityksesi olisi henkilönä: Onko se rasavilli 10 vuotias pirteä tyttönen, joka vähät välittää muodollisuuksista ja sellaisesta, mikä on ennen ollut tapana. Arvokas herra 70 v, joka vaikuttaa jo pelkällä läsnäololla, osaa käytöstavat ja on seurallinen vai millainen? Vaiko lämmin, pehmeä, pullan tuoksuinen Muumi Mamma, jonka syli on kaikille avoin. Kirjoita kuvaus ylös ja/tai piirrä hänen olemuksensa. Kirjoita sitten kolme neljä osuvinta ja positiivista ilmausta tuotteen palvelun luonteesta.
  
Anna luonteen näkyä KAIKKIALLA markkinointiviestinnässäsi!

Kirjoita myös kolme- neljä osuvinta ja positiivista ilmausta tuotteen/palvelun kampanijan luonteesta. Anna niiden näkyä ja kuulua OMASSA TOTEUTUKSESSASI!

PALAUTUS: Blogiin ja linkki Moodleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti